ФУНКЦІЇ ВЧИТЕЛЯ
НАЗВА ФУНКЦІЇ
|
ЩО В СЕБЕ ВКЛЮЧАЄ
|
ІНФОРМАЦІЙНА – набуття учнями
необхідних знань
|
· Знання предмета
· Знання психолого – педагогічних основ сприйняття
наукової інформації підлітками
· Знання й урахування індивідуальних особливостей
учнів
· Уміння розмежовувати науку і навчальний предмет,здійснювати
методичне опрацювання матеріалу науки на матеріал навчального предмета
· Уміння виробляти в учнів уміння обґрунтовувати
особливості процесів і явищ
· Уміння розв’язувати задачі різними способами й
навчити цього своїх учнів
· Уміння визначати найбільш ефективні шляхи й
дидактичні засоби,з допомогою яких учні засвоюватимуть знання впевній системі
· Уміння педагогічно адаптувати наочність(схеми,
малюнки, таблиці)
· Уміння застосовувати різноманітні методи
викладання,будувати їх систему, обгрун товувати їх доцільність, спрогнозувати
їх особливості
· Уміння одержувати зворотну інформацію,слухати й
аналізувати усні відповіді учнів письмові роботи (правильність
розв’язання,контролювати логіку розв’язання, мов- ну культуру,хто
відповідає),коригувати й оцінювати відповідь і ступінь розвитку пізнавальних
здібностей учня
· Навичка вільного володіння усним мовленням як
засобом передачі інформації (уживання професійної
лексики,доступність,виразність, стислість,логічність, пере-
сонливість,чіткість формулювань і постановка голосу)
· Уміння програмувати навчальний матеріал і
навчальний процес ,застосовувати еле менти програмованого навчання
|
РОЗВИВАЛЬНА - розвиток розумо- вих здібностей уч- нів,їх
пізнавальної активності й само- стійності
|
· Знання психолого – педагогічних основ розвитку
пізнавальних процесів учнів
· Знання основ логічних дій під час пояснення
процесів,теоретичних і практичних задач
· Уміння порівнювати, зіставляти, виявляти у
вивченому матеріалі суть, у результаті чіткого логічного аналізу формулювати
висновки, визначати завдання на оволодіння розумовими операціями
· Уміння викладати зміст предмета як індуктивним
,так і дедуктивним методом, здатність навчити цих методів своїх учнів
· Уміння активізувати різні види пізнавальної
діяльності учнів (створити проблемну ситуацію,поставити пізнавальне завдання
на одержання знань із різних джерел,на їх осмислення)
· Уміння дидактично переробляти деякі методи науки
на методи шкільного викладання
|
Орієнтаційна –передача
наукової інформації,зв’язок з практикою
|
· Уміння викликати зацікавленість до предмета, до
суміжних наук
· Уміння враховувати інтереси учнів,їх схильності
· Психологічна підготовка до трудової діяльності
· Психологічна підготовка до ЗНО
|
Мобілізаційна – розвиток
пізнава- льних процесів (увага, уява, мис –ленн, пам’ять)
|
· Знання наукових основ організації своєї
розумової праці й розумової праці школярів
· Знання своїх учнів, їх особистісних якостей
· Знання свого предмета, внутрішньопредметних і
міжпредметних змістовних зв’яз- ків,значення змісту предмета на сучасному
етапі
· Знання можливостей використання знань у
практичній діяльності людини, прийо- ми активізації навчальної д-сті школярів
· Уміння популяризувати наукові знання прийомами
викладу, експериментальними демонстраціями, надавати їм цікавої, пізнавальної
форми, визначати ступінь труд- нощів змісту та його викладу з урахуванням
рівня підготовки учнів
· Уміння організувати с.р. учнів над змістом курсу
в класі й удома( над текстами під- ручника й додаткової літератури, з підбору
додаткового матеріалу із запропонованої учителем теми)
· Уміння застосовувати різні прийоми
систематизації знань учнів ( під час опитуван- ня, тематичного оцінювання,
повторення,викладу нового матеріалу)
· Уміння виявляти внутрішньопредметні й між
предметні зв’язки, співвідносити зміст із життям,навчити цього своїх учнів
· Уміння привернути увагу учнів до навчання ,дати
йому раціональні прийоми нав- чальної д –сті,прищепити навички організації
робочого місця, навчити проводити експеримент,слухати, бачити,аналізувати
почуте,побачене,прочитане, робити умовиводи,відтворювати почуте й прочитане
(усно й письмово)
|
Конструктивна – здібність
учителя конструювати зміст предмета, проектувати д-сть і роботу учнів
|
Включає три види пректувальної діяльності:
·
Конструктивно
– змістовний (відбір змісту і структуризація як навчального матеріалу,так
іматеріалу,що використовується в позаурочний час)
·
Конструктивно
– оперативний (планування структури дій учителя й учня в різних моментах
навчального та виховного процесу)
·
Конструктивно
– матеріальний( проектування й створення матеріальної бази для викладання
предмета)
Передбачає такі знання,
уміння й навички:
· Глибокі знання змісту предмета
· Уміння здійснювати дидактичне опрацювання
матеріалу науки на матеріал навчального предмета відповідно до вікових
особливостей школярів
· Уміння здійснювати тематичне поурочне планування
з визначенням теми, змісту й освітньо-виховної мети кожного уроку, з
визначенням понять і закономірностей, досліджуваних на уроці ,зі
співвіднесенням з матеріалом,який був раніше вивче- ний,і тим,що має надалі
вивчатися
· Уміння добирати для уроків необхідний
матеріал,відповідний експеримент
· Уміння конструювати уроки різних типів, а також
позаурочні заходи з предмета, у тому числі організовувати предметні
тижні(декади)
· Уміння програмувати структуру дій учня й учителя
на уроці під час викладу нової інформації, організації зворотного
зв’язку,керування парною й груповою формою роботи учнів
· Уміння проектувати й обладнувати кабінет всіма
необхідними посібниками; організувати планомірну роботу з його облаштування й
поповнення
|
Комунікативна – відносини з
оточуючими
|
· Уміння швидко встановлювати ділові контакти з
класом і окремими учнями, з окремими вчителями й усім педколективом,з
адміністрацією школи, керівником районного м/о
· Володіти лекторськими вміннями й навичками
|
Організаторська – реалізація
мето- дичних, загально- педагогічних, пси- хологічних завдань
|
Має ряд аспектів:
· Організація людей
· Організація різних форм навчальної та виховної
роботи
· Організація матеріальної бази для успішного
здійснення педд-сті
Передбачає такі знання,
уміння й навички:
· Знання основи організаційних форм навчального й
виховного процесу,що склали- ся в школі
· Уміння організовувати уроки різних
типів,позаурочні заходи, науково – пізнавальні заходи, олімпіади,предметні
тижні
· Уміння організовувати свою працю й працю учнів
|
Немає коментарів:
Дописати коментар