Вислови та цитати про приролу та біологію

Бути людиною - значить не тільки мати знання, але й робити для майбутніх поколінь те, що попередні робили для нас.
Крістоф Ліхтенберг
Природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник.
І Тургенєв
Природа - як фокусник: за нею потрібне постійне спостереження.
Семюель Батлер

Навчальні проекти з біології

Головні умови організації роботи над проектом

  1. Професіоналізм учителя, знання ним особливостей проектної методики, усвідомлення широких можливостей розвитку учнів у процесі проектної діяльності.
  2. Навчання учнів та оволодіння ними технологією проектної діяльності ( уміння визначати мету, завдання, бачити предмет дослідження, планувати власну діяльність і діяльність своїх товаришів).
  3. Прагнення учнів брати участь у роботі над проектом; певний рівень володіння знаннями з біології та загальнонавчальними, інтелектуальними вміннями.
  4. Започаткувавщи спільну роботу варто доводити її до кінця, поетапно узгоджуючи проміжні результати дослідження з учителем.
  5. Наявність інформації про хід реалізації проекту.

Основні структурні елементи виконання проекту

  1. Визначення мети проекту й постановка проблеми
  2. Складання плану виконання проекту ( терміни, коло учасників, форми презентації)
1.    План реалізації:
  • Організація груп і розподіл завдань між групами або в самій групі;
  • Визначення джерел інформації, її збирання;
  • Аналіз і систематизація одержаної інформації, висування гіпотез;
  • Підбиття підсумків,оформлення результатів у письмовій формі;
  • Проведення презентацій різних проектів( форма звіт, круглий стіл, прес – конференція). Широке застосування учнями стіннівок, альбомів, плакатів, фото матеріалів;
  • Загальне обговорення результатів дослідження.

Вимоги

  1. Проект розробляється за ініціативою учнів, але тема може бути запропонована вчителем. Тема для всього класу повина бути одна, але шляхи її розв'язання у кожній групі будуть різні.
  2. Проект варто зробити значущим для найближчого й опосередкованого оточення учнів.
  3. Робота над проектом має дослідницький характер.Проект має бути педагогічно значущим, тобто в процесі цого здійснення учні одержують нові знання, будують нові стосунки, набувають загальнонавчальних умінь
  4. Проект заздалегідь спланований, сконструйований спільними зусиллями мною та учнями. У той же час передбачає, в разі потреби, коригування і зміни.
  5. Проек рекламується у рамках класу, паралелі, школи з метою підвищення мотивації участі в його реалізації, усвідомлення його суспільної значущості.
  6. Проект реадістичний, має визначену практичну значащість, зорінтований на можливості учнів. Допускається широке розмаїття тем.

Етапи проектування

  1. Початковий
Розробка основних ідей, збирання і аналіз данних.
  1. Етап розробки
Вибір виконавця ( одного чи декількох), формування команди, розподіл обов'язків, планування роботи, розробка змісту етапів, корекція з боку вчителя.
  1. Етап реалізації проекту
Накопичення всієї інформації з урахуванням теми, мети. Підготовка наочного – графічного матеріалу.Контроль і кореагування проміжних результатів, співвідношення їх з метою, керування координація учнів.
  1. Завершення проекту
Представлення і захист проекту в класі. На конференції. Оцінювання і підбиття підсумків. Обговорення результатів проекту, яких пізнавальних і моральних якостей набули цого учасники, таким чином, під час роботи над проектом дуже важливо дотримуватись поетапності:
  • Задум, визначання мети, формування робочих груп;
  • Планування розподіл ролей
  • Прийняття рішень
  • Виконання проекту
  • Опис, оформлення проекту
  • Захист проекту
  • Оцінка результатів
Людина створена таким чином, що вже з перших днів життя прагне до пізнання оточуючого світу: все розглядає, до всього тягне руки, прислуховується... з часом рівень активності таких дій зростає. І з володінням дитиною вміння користуватися хоча б найпростішим знаряддям та набуттям певного досвіду в неї вже виявляється не лише дослідницькі задатки, а й задатки і нахили до творчості. Дитина власноруч створює те, що знаходить відображення в її уяві.
Учні мають одержувати достатню кількість інформації та вчитися використовувати її  у своїй практичній діядьності.
Разом з цим, одним з найважливіших завдань школи є виявлення в учнів задатків до певного виду діяльності та створення умов для її розвитку у відповідні здібності.
При цьому слід ураховувати те, що учні мають різні задатки.. деякі учні із задоволенням оволодівають знаннями, які їм подають у готовому вигляді. Інші ж ,навпаки, прагнуть здобувати знання не з вуст вчителя, а в ході самостійних пошуків, велике задоволення вони одеожують від власних спостережень за перебігом певного явища або процесу. Від того, що вони можуть впливати на хід подій та робити власні висновки.
Робота над проектом підвищує інтерес до науки біології, поглиблює знання, спонукає до пошуку в дослідницькій роботі, залучає комп'ютерні технології, інтегрує в собі проблемний підхід, групову, дослідну, презентативну, пошукову форми роботи.

Інформаційний біологійний проект

"Здорові зуби"


Основні цілі. Сформувати поняття "здоров'я". Розкрити його психологічний, фізіологічний  та соціальний стан.  Ознайомити учнів з факторами, що визначають здоров'я людини. Розглянути основні види зубів в ротовій порожнині, їх будову, функції та призначення. Основні види захворювання зубів, зясувати причини їх винекнення  та наслідки.   Дотримування основних гігієнічних та профілактичних правил. Більш детально познайомитись із професією лікара – стоматолога   та протезиста.  Розробити систему рекомендацій ,щодо бережливого ставлення до зубів, та дотримування гігієнічних норм.

Ідея проекту 

Найбільшим багатством кожного з нас - це є здоров'я. Його не купиш за гроші. Ми що маємо – не оберігаємо, а якщо втрачаємо то плачемо.Незважаючи на скорочення  тривалості життя, збереження здоров'я є далеко не першою серед проблем, що хвилюють і владу, і пересічених громадян. А "правда життя" проста: турбота про своє здоров'я – особиста справа кожного.
Учасники проекту  учні 7 – 9 класів

І. Етап планування роботи над проектом

План

  1. Вступ
  2. Здоров'я  - багатство кожного з нас.
  3. Будова зубів ,їх види,  функції.
  4. Захворювання зубів, причини та лікування.
  5. Рекомендації , щодо  гігієнічних правил догляду за зубами.

ІІ Етап розподілу обов'язків між членами групи

1 група " Журналісти" - надати інформацію про значення здоров'я в житті кожного знас, навести приклади прислів'їв, висловів про значення здоров'я відомих людей.
2 група "Інформатори" - вивчити будову ротової порожнини, зокрема будову зубів. Познайомити із кількістю, видами та функціями зубів
3 група "Стоматологи" - розповісти про найбільш поширені хвороби зубів, методи та способи лікування, основні стоматологічні центри
4 група "Фотографи" - демонстрація фотографій, зовнішній вигляд хворих зубів.

ІІІ. Зміст роботи

1.    Пошуковий етап

Учні разом з батьками, вчителями, бібліотекарем  працюють у групах. Зустрічаються з  лікарями – стоматологами, читають додаткову літературу, відвідують в поліклініці стоматологічний кабінет збирають матеріал по темі проекту. У результаті пошукової роботи, роблять висновки про те,  яке має бути в людини ставлення до здоров'я, зокрема гігієнічні вимоги до зубів.

2.  Оціночно – смисловий етап

  • Обговорення зібраної інформації
  • Систематизація матеріалів
  • Створення власних рекомендацій

ІV. Узагальнюючий етап

Захист проекту перед шкільною громадою

Вступ
Єдина річ цінується найбільше
Лише тоді, коли нема вже її,
І гірше втрати ти не знаєш іншої,
Здоров'я найцінніше на Землі!
Що не купиш за гроші? Звичайно, здоров'я! Усі знають, але...
Життя найцінніше, що є у людини. Людина... Вона прийшла в цей світ творити лише добро й дарувати прекрасне, на це здатна лише здорова людина. Усі ми молоді, сповнені мрій, хочемо все осягнути, рухаємось вперед, мріємо про успіх. Усе життя для нас -попереду . Від сьогоднішніх наших рішень залежить наше мабутнє. Ми повинні бути здоровими. Але статистика на сьогодні повідомляє, щодо ситуації на території України:
  • Кожна третя дитина має відхилення у фізичному та психічному розвитку;
  • Високий рівень смертності немовлят
  • За тривалістю життя Україна посідає  108 місце у світі і відстає від економічно розвинутих країн на 10 – 15 років
  • Темпи зменшення кількості населення в Україні найвищі в світі, тому українців слід занести до Червоної книги як народ, що зникає.
Тема роботи  обрана не випадково – за останні роки населення України страждає на величезну кількість захворювань, абсолютно здорових людей немає. Проходячи цим літом учнівський медичний обов'язковий огляд лікарів, ми помітили , що найбільша черга в нашій районній поліклініці біля кабінетукабінету стоматолога. Чому? Задали ми собі таке запитання. Хочемо довідатись.

Звіт групи "Журналісти"

Значення здоров'я в житті кожного з нас
Бурхливий науково  - технічний прогрес, поява нових складних видів трудової діяльності змінюють звичний ритм і уклад життя. Зменшення фізичного навантаження і збільшення нервово – емоційного напруження, погіршення екологічних умов призводить до суттєвого порушення регуляцій основних фізіологічний функцій організму. Водночас дедалі все ширше коло людей усвідомлює, що здоров'я – це найбільша цінність.
Ніякі успіхи у разі досягнення поставленої мети не можуть бути виправдані, якщо вони пов'язані з погіршенням стану здоров'я. Здоров'я не існує саме по собі, не дається на все життя, не є постійним і не змінним. Про нього потрібно дбати все життя.
Здоров'я людини – це не просто відсутність хвороб, а значно ширше поняття.
Здоров'я – це стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, високої працездатності та соціальної активності людини.
У здоровому організмі не порушені будова і функції органів і систем. Він здатний пристосовуватись до дії самих різноманітних чинників і зберігати стабільними показники процесів життєдіяльності. Коли порушується нормальна життєдіяльність організму, то виникають хвороби. Хвороб багато, і спричиняються вони по – різному. Підраховано, що на 70% виникнення хвороб залежить від самої людини: це шкідливі звички,порушення санітарно – гігієнічних норм, неправильне харчування, відсутність режиму праці, забруднення довкілля.
Здоров'я – це ранок зі свіжим повітрям,
Це сонце, що гріє ласкаво й привітно.
Це хвилі Дніпра, що нам сили дають,
Бери це сміливо , мій друже і в путь.

Здоров'я  - смак свіжих ягід дозрілих,
Це спорт, що дає нам наснагу і сили,
Це сон, що на крилах нам зорі несуть,
Усе це з собою узять не забудь.

Та тільки на цьому шляху пам'ятай ,
Цурайся цигарки, від чарки тікай,
І знай, любий друже, у цьому житті
Чи бути здоровим – вирішуєш ти!
Існує дуже багато прислів'їв про здоров'я, а саме:
  • Здоров'я – це сила і розум.
  • Здоров'я – це краса.
  • Без здоров'я немає щастя.
  • Гроші загубив – нічого не загубив, здоров'я загубив все загубив.
  • Здоров'я не купиш.
  • Здоров'я – це те, що потрібно берегти.
  • Здоров'я – це найвище благо.
  • Якщо немає здоров'я, немає щастя також!
  • Було б здоров'ячко, все інше наживемо.
  • Щоб працювати – треба силу мати.
  • Великий сміх – здоров'я.
  • Люди часто хворіють – берегтись не вміють.
  • Не смерть страшна, а недуга.
  • Як дитина бігає і грається, то й здоров'я їй всміхається.
  • Держи голову в холоді, ноги в теплі, довгий вік проживеш на Землі.
  • Горе стихає, а здоров'я зникає.
  • Хто лазню має, той хвороб не має.
  • Як про здоров'я дбаєш – так і маєш.
  • Старому та слабому годи, як малому.
Вислови про здоров'я відомих людей
1.Здоров'я – це скарб
( Монтень)
2.    Добути і зберегти здоров'я може тільки сама людина
(М.М. Амосов).
3. Всім відомо, всім усно,що здоровим бути краще, тільки треба знати, як здоровим стати.
(Т. Волгіна)
4. Головним скарбом життя є на землі, що ти завоював, не багатство, що у тебе в скринях... Головним скарбом життя є здоров'я.
( Авіцена)
Хвороби є основною причиною того, що більшість населення Землі помирає передчасно. Середня біологічна тривалість життя людини становить близько 90 років, тоді як середня практична тривалість життя людей у розвинутих країнах становить 74 роки, а в країнах , що розвиваються, - 56 років. В Україні середня тривалість життя становить 64 роки. Отже, ми не  доживаємо 26 років до середньої біологічної тривалості життя.
Хвороб багато. Спричиняються вони по – різному. Але підраховано, що на 70% винекнення хвороб залежить від самої людини: це шкідливі звички, порушення санітарно – гігієнічних норм, неправильне харчування, відсутність режиму праці й відпочинку, забруднене довкілля. Зберегти і зміцнити здоров'я можна тільки знаючи свій організм, причини , що призводять до хвороби,  та засоби запобігання їм. Допоможе нам  в цьому тема нашого проекту.

Звіт групи "Інформатори"

Травний канал починається з ротової порожнини, у якій їжа зазнає хімічної та механічної обробки ( акт жування). Подрібнюють і перетирають їжу до кашкоподібного стану зуби.
Ротова порожнина обмежена спереду губами, збоку – щоками, зверху – піднебінням, знизу – язиком і дном рота, ззаду переходить у глотку. Стінки ротової порожнини вкриті слизовою оболонкою. В якій багато слинних залоз.
Зуби  - кісткові органи, розташовані в комірках верхньої та нижньої щелеп ротової порожнини.
У дорослої людини 32 зуби. За формою і функціями їх поділяють на різці, ікла, малі та великі кутні зуби. У кожному зубі розрізняють коронку,шийку і корінь. Спереду на кожній щелепі розташовані по чотири плоскі різці. Поряд з ними міститься по одному іклу. Різці та ікла мають по одному корені. Цими зубами відкушують їжу. Далі з кожного боку є два малі і три великі кутні зуби, які подрібнюють їжу. Нижні кутні зуби мають два. А верхні три корені.
Зуб має м'яку внутрішню частину – пульпу – і тверду зовнішню частину, до якої входить емаль, дентин і цемент. Емаль вкриває коронку зуба зверху. Це найміцніша в організмі людини тканина, що за твердістю наближається до кварцу. Проте й вона при недотриманні гігієни зубів може стиратися і давати тріщини. Дентин розташований під емаллю й утворює більшу частину коронки, шийки і зануреного у ясна кореня. Цемент вкриває шийку і корінь зуба.пульпа складається зі сполучної тканини і заповнює порожнину зуба. У пульпі через канал кореня входять кровоносні та лімфотичні судини, нерви. За рехунок пульпи зуб живеться і росте.
Зуби закладаються ще в утробний період, але перші, так звані молочні, зуби з'являються після шести місяців, а до 10-12 років  вони змінюються на постійні. Остання пара зубів мудрості у людини з'являється до 25 років.

Звіт групи "Стоматологи"

За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, 70% людей потребують охорони зубів найпоширенішою хворобою зубів є карієс. Карієс виникає внаслідок руйнування емалі з утворенням порожнин в стінці зуба.  Істотну роль у розвитку карієса відіграє мікрофлора порожнини рота, зокрема стрептококова. Через пошкоджену емаль ушкоджєтьсяя і дентин. У пошкодженні зуби проникають мікроорганізми, які ще більше руйнують зуб,  Поширюючись по всьому організмові. Можуть спричинити інфекційні захворювання. Розвитку карієсу сприяє також нестача вітамінів ( особливо  групи В),солей кальцію,фосфору, фтору.
Карієс – захворювання твердих тканин зуба, що проявляється у руйнуванні емалі ц дентину.  Найпоширеніше захворювання зубів. Причини винекнення остаточно не з'ясовавні. Привертає до карієсу неправильне харчування: уживання великої кількості цукру, солодких борошняних виробів, недолік вітамінів, кальцію .
Кровоточивість ясен -  результат захворювання  слизуватої оболонки ясна можуть бути наслідком не тільки місцевого, але й загальної недуги організму. Зазвичай виникає при чищенні зубів щіткою, при прийманні іжі. Кров минає з краю ясен при запаленні його слизуватої оболонки.
Пульпіт – запалення пульпи зуба. Є ускладненням карієсу зубів, причиною якого можуть бути травми (ушкодження судин, що харчують зуб,отлом частин коронки з оголенням пульпи, переломи зубів).
Абцес околочелюсний -  гнійне запалення з утворенням обмеженого вогнища розпаду в тканинах щелепно – лицьової області. Збудник головним чином стрепто і стафілококи. Джерелом інфекції може бути хворий зуб, ангіна, фурункул, ушкодження шкіри та слизуватої порожнини рота.
Альвеоліт –запалення стінок лунки вилученого зуба. Виникає в разі занесення інфекції при травматичному видаленні зуба
Зубний камінь – щільні відкладення на зубах у вигляді жовтуватих або темно – сірих глибок. Зубний камінь відкладається на тих ділянках зуба, де не відбувається досматнього самоочищення при жуванні їжі. Він може покривати й всю поверхню зуба.
Периодонтит – запалення навколишньої тканини зуба.

Висновки

Наші рекомендації

  1. Щороку проходити медичне обстеження у зубного лікаря  два рази на рік.
  2. Своєчасно лікувати хворі зуби, не запускаючи їх.
  3. Купувати протизапальні зубні пасти, щодня вранці та перед сном слід чистити зуби.
  4. Не розкушувати занадто тверду їжу зубами ( горіхи, тверді цукерки, кістки).
  5. Не вживати відразу після занадто холодної їжі гарячої, і навпаки.
  6. Після прийняття їжі ротову порожнину слід прополоскати теплою водою.
  7. Не бійтеся відвідувати кабінет стоматолога, зуби цього не люблять.
  8. Купуйте зубочистки, зубові нитки та користуйтесь ними.
  9. Харчування має бути вітамінізованим: ( наявність кальцію та фосфору  в організмі).
  10. Систематично слід вживати молочні продукти.
  11. Цікавитись медичною літературою.

 


ТВАРИНИ - БУДІВЕЛЬНИКИ

Обґрунтування вибору проекту: ознайомлення учнів з біологічними особливостями тварин;

Мета і завдання: підібрати цікавий матеріал про тварин-будівельників; формувати в учнів початкові навички дослідницької роботи; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння виступати перед аудиторією; розвивати  навички роботи з технічними засобами, джерелами інформації ; прищеплювати любов до природи.
Прогнозований результат: доповіді учнів, оформлення презентації,   
          
І. Проблема
ІІ . Розподіл завдань між учнями класу, інструктаж з виконання роботи
     1. Пошук інформації. Ознайомлення із  матеріалом підручника, довідковою     
         Літературою, необхідною для виконання роботи.
2.Створення продукту. Підготовка матеріалів до презентації міні-
    проектів.
43.Презентація. Самооцінка міні-проекту.
 ІІІ. Пошук інформації та її систематизація
1.   
7.    Підготуй розповідь « Міні-проект  Тварини будівельники"
8. 
ІV. Продукт, створений у процесі вирішення поставленої проблеми
  Презентації, малюнки, фотографії, доповіді.
V. Презентація міні-проекту. Самооцінка
                                              Додаткові матеріали
  

1. 
7.     Завдяки архітектурним будівлям людина змінила зовнішній вигляд Землі. У тваринному світі ми також на кожному кроці зустрічаємо будівельників, діяльність яких викликає захоплення.    Основні дані:

Чудові ткачі 

   Більшість павуків прядуть сіті. Розвинути здібності до ткацтва павукам допомогло зручне розташування павутинових залоз у черевці, де для них є достатньо місця; воно може перетворитися на справжній „павутиновий завод". Павук-хрестовик виділяє з павутинових бородавок тонке клейке шовковисте волокно. Спочатку він прикріплює кінець волокна до гілки, потім тягне по горизонталі до іншої гілки, де прикріплює інший кінець. Таким чином, утворюється конструкція, відома під назвою „павутина". 




Терміти 

   Талановитих будівельників у тваринному світі. Споруди цих „зодчих"- це стовпи із затверділої глини, які нерідко сягають п'яти метрів заввишки. Зазвичай, вони укріплені гілками або системами тунелів, які розгалужуються на безліч коридорів. Терміти використовують для будівництва своїх башт різні матеріали, головним чином чисту глину або глину, змішану зі шматками деревини, що нею вони харчуються. Стіни цих споруд можуть мати товщину до п'ятдесяти сантиметрів, а своєю твердістю вони нерідко не поступаються навіть каменю. Деякі види термітів для будівництва використовують випорожнення тварин. Свої камери терміти розташовують глибоко під землею. Вони мають саме різне призначення. В одних камерах виростає молодняк, а інші - пристосовані під „грибні садки". Терміти у своїх „хмарочосах" будують багатоповерхові житлові райони, сполучені численними „мостами" і спіральними переходами. 



   Багато різних тварин будують собі гнізда або нори. Більшість цих будівель практично непомітні і надійно заховані серед кущів. Проте існують і по-справжньому „великі зодчі", чиї творіння захоплюють нашу уяву. У світі павуків, комах, птахів і ссавців зустрічаються посвоєму знамениті архітектори. 

МОЛЮСКИ


   Навіть безхребетні здатні створювати складні конструкції. Багато видів равликів і всі двостулкові молюски мають тверді мушлі, часто дуже незвичайної форми, які захищають їхні м'які тіла. За утворення мушлі у молюсків відповідають особливі залози. 
   Мушлі багатьох видів молюсків - це справжні витвори мистецтва. Однією з найкрасивіших мушель є мушля молюска наутилуса. Вона утворена завитками, розділеними на камери. Чим ближче до голови, тим більша камера молюска. У цих камерах знаходиться газ, завдяки якому молюск регулює рівень занурення у воду. Тіло наутилуса знаходиться в останній камері. У процесі росту наутилус повинен створювати дедалі місткіші камери свого „будиночка". 



ССАВЦІ


   Мишакрихітка у високій траві або в полі будує гніздо, яке можна прийняти за пташине - воно майже не відрізняється від останнього. До стебел трави миша-крихітка прив'язує листя трав і таким чином створює кулясту будову, в якій і виховує потомство.

 Багато ссавців риють підземні нори, що складаються найчастіше з прямого коридору і камери, розташованої в кінці тунеля. Кріт будує будинок зі складною системою тунелів, спальною кімнатою і коморами. Американські лугові собачки риють довгі нори, обидва кінці яких знаходяться на одному горбику. Завдяки цьому свіже повітря може вільно циркулювати по всій „будівлі". Звичайно., одними з найвідоміших будівельників є бобри. Своїми довгими і гострими зубами вони „зрізають" невеликі дерева, які утворюють основу дамби. У центрі утвореної загати бобри влаштовують свої хатинки. Вхідні отвори в них розташовуються під водою. 

ПТАХИ


   Деякі птахи, наприклад, зимородок, золотиста щурка і берегова ластівка, риють собі нори у крутих піщаних обривах. Характерною особливістю цих нір є глибокі гніздові камери, в яких потім поселяються окремі пари або й цілі групи птахів. Відомо, що більшість птахів будують гнізда. Деякі гнізда є дуже складними спорудами. Африканські ткачі з різних частин рослин сплітають великі криті підвісні кошики, які вони старанно прикріплюють до гілки стеблами. Шалашники будують на землі великі будови, що нагадують альтанки. Перед ними знаходиться „танцювальний майданчик", на якому самець розкладає квіти, фрукти та різні яскраві предмети. Інші ж шалашники розпочинають облаштуванння майданчика з декорування „підлоги". Потім у середині вони будують 2 паралельні стіни з паличок або довгих соломинок. Всю споруду птахи прикрашають різноколірними дрібничками. 

КОМАХИ


   Багато молюсків, щоб захистити тіло, створюють мушлі на все життя, а деякі комахи використовують укриття тільки протягом нетривалого часу. У чистих струмках під каменями можна знайти личинки ручайників. Деякі їх вили будують чохли з павутинових ниток, в які додають зерна піску, дрібні камінчики, гілочки або листки. Личинки ручайників родини гідропсихід будують тенета з прямокутними вічками. Самі вони сидять поряд у легкому чохлі. Тенета ж служать їм для лову здобичі. Будівлі суспільних видів комах -мурашок, ос, бджіл і термітів -дають притулок тисячам особин. Деякі мурашки зшивають свої будинки з листя, тому їхні споруди частково нагадують намети. Робочі мурашки спочатку притягають один до одного краї листків, що ростуть поряд, а потім зшивають їх. Ниткою їм служить те саме шовкове волокно. 
   

Оси будують свої гнізда з деревини, яку спочатку пережовують, щоб отримати з неї речовину, яка нагадує собою папір. Деякі види ос будують маленькі, кулясті гнізда, будинки ж інших ос можуть досягати значних розмірів. Гніздо шершнів іноді досягає розмірів футбольного м'яча. Навіть одиночні види ос будують гнізда різної форми: від маленьких мископодібних гнізд із глини до величезних, що нагадують колони. Соти медоносних бджіл складаються з правильних шестигранних камер, що займають дуже мало місця. Робочі бджоли будують соти з воску, який самі ж і виробляють. 

Архітектори та будівельники серед тваринного світу.

Протягом багатовікової історії розвитку життя людство отримало від тварин багато уроків по прядильній майстерності, будівництву житла, прокладанню тунелей … . Деякі тварини досягли величезних успіхів у виготовленні клею – зв’язуючого матеріалу із власної слини та спеціальних залоз. Дослідивши хімічну структуру цих речовин, вчені були вражені тим, що тварини, а саме комахи і птахи, в процесі довготривалої еволюції досягли досконалості у створенні власних природних будівельних матеріалів та міцного «цементу». Наприклад, мурахи-ткачі при будівництві гнізд використовують власні личинки. Ці личинки виділяють густу липку рідину, яка швидко густіє на повітрі і перетворюється на тонкі, блискучі, неначе шовк, ниточки. В той час, як одні мурахи тримають у своїх щелепах краї листочків, з яких будується їхнє житло, інші мурахи обережно переносять личинок, використовуючи їх як живі човники і швидко та міцно «зшивають» стіни своїх будиночків. У результаті нове житло виглядає зовні обшите шовком.
Серед мурах ще відомі мурахи-столярі. Вони мешкають у гнилих пнях. Там вони будують численні мініатюрні кімнатки-келії, відмежовані одна від одної тонесенькими стінками. Між кімнатками є проходи, підпорки, драбинки, галереї, які ми зустрічаємо у звичайних спорудах. До такого будинку ведуть тисячі мурашиних стежинок, посипаних пісочком та маленькими камінцями. Крім цього, ці кімнатки мають і підземні ходи.
Гусені багатьох метеликів за допомогою слини прядуть такі тонкі нитки, що необхідно взяти їх декілька штук, щоб щільність досягла щільності волосини. Личинки плетуть кокон, рухаючи активно головою, неначе малюючи вісімку. Коли кокон буде готовий, лише тоді вони випускають слину і заліплюють випущені ниточки. Тому всередині кокон такий блискучий, як лакований. Деякі оси, будуючи свої соти, для їхньої міцності «вмуровують» туди тверді ворсинки, шерсть і, навіть, травинки.
У багатьох дерев, а саме беріз, тополь, ліщини можна побачити листочки, скручені в трубочку. Це робота комах-«кравців» - жуків золотисто-жовтого кольору з яскраво-синіми черевцями. Жіночі особини цих комах ціною безперервної натхненної праці – закручування листків – будують житло для свого майбутнього покоління. Роблять вони це так: хоботок самки на кінці розширяється у вигляді лопаточки, що закінчується гострими щелепами. По-перше, вони знаходять центральну жилку листка і перерізають її. Із-за цього зменшується приток рідини і тоді вони повільно починають закручувати листок у трубочку. Потім лопатовидними губами комахи з’єднують краї пошкоджених листків, на яких уже є місця, наповнені липкою речовиною. Тому краї стають надійно «спаяні». В такому захищеному гніздечку відкладаються 3-4 яйця. За добу самки роблять лише два таких гнізда.
Про павуків, як найкращих ткачів у живій природі ми знаємо. Їхні нитки на повітрі не засихають, а залишаються липкими, для уловлювання здобичі у ловчу сітку.
Існують також види бджіл-столярів. Вони вибирають старі дерева, із дуплами. Гострими щелепами будують собі житло у вигляді красивих кошиків, використовуючи деревні клітини, скріплені слиною.
Інші оси роблять свої будиночки ще цікавіше із матеріалу, який схожий на міцний папір. У дійсності це кора дерева, яку оси повільно і методично пережовують шматочок за шматочком. Пережована маса знову склеюється слиною. У кінцевому результаті будиночок має яйцеподібну форму. Це відбувається так, тому що відклавши в соти яйця, оси поверх них будують наступний шар сот. Коли вилуплюються молоді оси, вони негайно підключаються до роботи. таким чином, яйцевидне житло схоже на багатоповерховий будинок.
Деякі оси оволоділи майстерністю каменярів. В якості будівельного матеріалу вони використовують пилинки. Потім змішують їх зі слиною і роблять невеликі цеглинки, з яких і будують свої житла. Між ці «цеглинки» вони вкраплюють частинки кварцу або шматочки ракушок, тому на сонці така споруда виблискує цими «діамантами».
Властивостями своєї слини користуються і птахи. Особливо ми це спостерігаємо у ластівок. Іволги також при будівництві гнізда використовують соломинки, травинки, гілочки, склеюючи їх своєю ж слиною. На кінці кожної травинки вони роблять петелечку, в яку потім пронизують наступну травинку чи гілочку. Гніздо у іволги майструють лише самки.
Деякі птахи будують свої гнізда на високих деревах з великими листками. Шукають листки, розміщені дуже близько один до одного. Дзьобом продирявлюють кожен листочок і пронизують в отвори принесену волосину, притягуючи кінці листків. В результаті це стає схожим на широку чашу. Вистилається гніздо зсередини шерстинками тварин, пухкими насінинками, пухом, куди і відкладаються яйця.
Із гризунів найкращими інженерами-будівельниками є бобри. Їхнє будівельне мистецтво настільки досконале, що людям важко це зрозуміти. Щоб перегризти стовбур товщиною в руку, бобру необхідно 2-3 хвилини. Вхід до їхнього підземного житла знаходиться на відстані 1-2 м під поверхнею води. Вхідний «коридор» доходить до поверхні землі і закінчується над водою, де знаходяться корені дерева. Тут же будують спальню, де може вміститися дві людини середнього зросту. Коли рівень води спадає, бобри викопують другий тунель, який обов’язково повинен знаходитися під водою.
Але найцікавіше бобри будують плотини. Спочатку вони вибирають місце, потім в його середину приносять камені, гілки, сучки, грязь, поки не утвориться острівець. І лише тоді починається дійсне будівництво. До берега від острівця накладають більші гілки, деревинки, каміння, переплітаючи все між собою. Часто вода перешкоджає їхній роботі і змиває все, але бобри не здаються і «латають дирки» з великим ентузіазмом. Закінчивши одну плотину, вони тут-же починають будувати наступну.
Ондатра також прекрасний будівельник. Їхні житла схожі на боброві, хоча між ними немає ніяких родових зв’язків. У якості матеріалу ці тварини використовують суху траву, рогіз, тростину і скріплюють все гряззю. Ширина і довжина такого житла 1 м на 1 м.
Таким чином, ще в часи первісної людини, тварини вміли робити собі житло. Можливо, це послугувало людству навчитися такій майстерності. На сьогоднішній день, незалежно від великого прогресу, сучасної архітектури та передових технологій інженери-біоніки продовжують вивчати будівельні здібності тварин.



Матеріали для міні-проектів- 6 клас

Міні – проект «Чому скисає молоко?»
Мета: зясувати причину скисання молока та зміни хімічного складу молока під час скисання.
План
  1. Кисломолочні бактерії.
  2. Що провокує розмноження бактерій?
  3. Способи збільшення терміну зберігання молока.


Міні – проект «Корисний йогурт»
Мета: з’ясувати склад йогурту та його вплив на здоров’я людини.
План
  1. Найпоширеніші кисломолочні бактерії.
  2. Йогуртові культури.
  3. Історія сучасного йогурту.
  4. Характеристика йогуртів.
  5. Харчова цінність йогурту.
  6. Вплив йогурту на організм людини.

Міні – проект «Живі фільтри»
Мета: з’ясувти яким чином рослини можуть очищати повітря, а тварини  - воду.
План
1. Рослини, що очищують повітря:
1)      Хлорофітум.
2)      Герань.
3)      Хвойні рослини
4)      Часник і цибуля.
2. Тварини, що фільтрують воду:
1)      Морські та прісноводні губки.
2)      Двостулкові молюски.


Чому  скисає молоко?

Чому молоко скисає
Молоко — це напій, який люблять і дорослі, і діти. Він корисний для здоров’я і добре втамовує спрагу. Але зберігати молоко досить важко — воно може скиснути, змінити свою структуру і смак. Чому ж це відбувається і як цього уникнути?

ІНСТРУКЦІЯ

Для того, щоб зрозуміти причини скисання молока, потрібно зрозуміти, що ж собою представляє цей напій. Молоко містить в собі безліч корисних речовин. Його важливий компонент — це тваринний білок, також в його складі є розчинені жири та цукор. Всі ці компоненти можуть служити харчуванням для молочнокислих бактерій.
Коли бактерії починають розмножуватися, то в молоці відбуваються різні хімічні реакції, у тому числі згортання білка. Саме тому молоко скисає, тобто густіє, а також поділяється на дві складові частини — сироватку і більш густу згорнулася частину.
Що ж провокує розмноження бактерій? Перш за все, це температура зберігання. Кімнатної температури достатньо, щоб спровокувати реакцію. Тому молоко необхідно зберігати в холодильнику або в іншому прохолодному місці, якщо ви хочете зберегти його свіжим.
Також ризик скисання молока можна зменшити за допомогою спеціальної термічної обробки. Існує два типи подібної обробки — пастеризація і стерилізація. При пастеризації молоко нагрівається до 60-80 градусів Цельсія і знаходиться в такому температурному режимі від тридцяти хвилин до години. Після цього процесу термін зберігання молока збільшується на кілька днів за рахунок того, що значна частина молочнокислих бактерій гине.
Ще один спосіб збереження молока — це стерилізація. У цьому випадку рідина нагрівається до температури кипіння. Таке молоко може зберігатися в герметичній упаковці протягом декількох місяців. Це зручно, але є і деякі мінуси — корисні властивості такого молока зменшується.
При приготуванні молочних продуктів люди часто спеціально заквашують молоко. У цьому випадку хімічний процес починається через додавання в рідину спеціальних молочнокислих бактерій, наприклад, біфідобактерій, для отримання продукту з особливими властивостями.

Корисні бактерії


 Цей параграф присвячено бактеріям, які охороняють наш організм та використовуються у господарській діяльності людини.
Якщо знищити всі бактерії в організмі, чи буде тоді людина жити довше? Чи існують »хороші» бактерії, які допомагають знищувати «погані»? Йогурти, сметана, кефір складаються з бактерій? Навіщо виробляють продукт харчування, які заносять в організм всілякі погані бактерії? Яких на світі бактерій більше: корисних чи шкідливих?

У тілі здорової людини живе від 300 до 1000 видів бактерій, загальна маса яких складає близько 1 кг, а чисельність клітин — близько 10 квадрильйонів. Це в десять разів більше, ніж кількість клітин, з яких складається тіло дорослої людини. За чисельністю переважають саме корисні бактерії — їх частка становить до 70-80%. Решта припадає на умовно-небезпечні бактерії.Корисні бактерії покращують травлення, забезпечують організм деякими необхідними речовинами, пригнічують розвиток умовно-небезпечних бактерій,* навчають * організм людини боротися з хвороботворними мікроорганізмами.Найвідомішими корисними бактеріями є біфідобактерії та молочнокислі бактерії (мал. 32). їх найбільше у молочнокислих продуктах — кефірі, йогурті, ряжанці,кисляку. Молочнокислі бактерії [мол. 33) можуть самостійно розвиватись у молоці, викликаючи його скисання — молочнокисле бродіння. Біфідобактерй самі не зброджують молоко, їх у кисломолочні продукти вносять спеціально для того, щоб заселити ними кишечник людини. Інше джерело надходження корисних бактерій — це різноманітні соління, квашені та мочені овочі та фрукти.Бактерії корисні не лише для здоров’я, а й у практичній діяльності людини (мал. 34). За допомогою корисних бактерій виготовляють молочнокислі продукти та соління, а також деякі ліки, кормові добавки для свійських тварин, препарати, які підвищують та відновлюють родючість ґрунтів. Бактерії використовуються при обробці сировини у текстильній промисловості. Прадавні бактерії відіграли провідну роль в утворенні корисних копалин — самородної сірки, «болотної» залізної руди, нафти та газу. Особливе значення бактерії мають для переробки та використання різноманітних відходів: за їх допомогою здійснюється очищення стічних вод, а нерозчинні органічні рештки переробляються на біогаз.
Мал. 34. Бактерії і промисловість. Йогурт та кефір, квашені огірки — продукти діяльності молочнокислих бактерій; оцет «виробляють» оцтовокислі бактерії; самородна сірка та болотна руда часто є результатами діяльності прадавніх бактерій; природний газ та біогаз — продукт бактеріального бродіння; природне азотне добриво — це бульбочкові бактерії

 Пробіотики
Корисні бактерії, що захищають організм від шкідливих і додаються до продуктів харчування з метою лікування або профілактики захворювань, називають пробіотиками. На корисність молочнокислих бактерій, їх здатність протидіяти шкідливим бактеріям та навіть — старінню організму, першим звернув увагу наш видатний співвітчизник — професор Ілля Ілліч Мечников. Це сталось у 1907 р. — більш ніж за три чверті століття до того, як з’явився термін «пробіотик»
Ілля Ілліч Мечников (1845-1916 рр.). Видатний зоолог, ембріолог, імунолог та мікробіолог. Лауреат Нобелівської премїі' з фізіо-логіїта медицини (1908 р.). Один із засновників мікробіолог?! та імунології. Автор теорії імунітету, теорії походження багатоклітинності у тварин. Народився в Харківській губернії. Закінчив Харківський університет. Працював в Одеському університеті та Інституті Пастера у Парижі. Засновник Одеської бактеріологічної станції.

Немає коментарів:

Дописати коментар