Вислови та цитати про приролу та біологію

Бути людиною - значить не тільки мати знання, але й робити для майбутніх поколінь те, що попередні робили для нас.
Крістоф Ліхтенберг
Природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник.
І Тургенєв
Природа - як фокусник: за нею потрібне постійне спостереження.
Семюель Батлер

неділя, 1 листопада 2015 р.

Районний конкурс "Класний керівник року 2015"

Класне керівництво - це не робота, це спосіб життя
    
   Учитель… Це постать,від якої залежить чи є у школі «життя душі», чи любові немає. Життя душі і любов - ці поняття є символами дієвості школи,оскільки без них вона ніколи не стане справжнім осередком освіченості та духовності, тим світлом, яке не лише осяє розум дитини, покаже їй глибини людської думки, наукових і мистецьких надбань, а й зігріє дитячу душу, наверне її до добра і краси.

   На долю деяких педагогів випадає важка, але дуже важлива місія ‑ бути класним керівником. Одні вважають її лише доповненням до своєї викладацької роботи, інші ‑ навпаки, найголовнішою. Якою б важкою не була ця діяльність, вона, безсумнівно, потрібна дітям, оскільки основна структурна ланка у школі ‑ це клас. Саме в ньому зароджується інтерес до навчання, формуються соціальні стосунки між дітьми, створюється відповідна емоційна атмосфера. У добре організованому, згуртованому класному колективі виникають і широкі перспективи, що зумовлюють активну творчу діяльність, породжують велику енергію. Тут кожен відчуває себе потрібним, кожен розуміє, що без нього, маленького гвинтика, не запрацює великий механізм класного та шкільного життя.



Презентація досвіду роботи



Матеріали конкурсу



Виховні справи


Наші фото



    А про найцікавіші моменти з життя нашого класу ви зможете дізнатися на учнівському блозі


    понеділок, 19 жовтня 2015 р.

    ТБ для батьків та учнів

    ТБ для батьків та учнів

    Правила протипожежної безпеки та поведінки під час пожежі.

    Наслідком неправильного і необережно­го поводження з вогнем, газовими та електро­приладами є пожежі. Вони знищують будин­ки і заводи, хлібні поля і ліси. Під час пожеж гинуть люди.
    Щоб не виникла пожежа, треба знати і ви­конувати правила пожежної безпеки:
    -Не грайся  із сірниками та іншими запалювальними засобами.
    -Користуйся газовою плитою тільки у присутності дорослих.
    -Без дозволу дорослих не вмикай електроприлади. Не залишай їх без нагляду.
    -Не  клади іграшки, книжки, одяг біля запалених печей чи увімкнених
    обігрівальних електроприладів.
    -Не розпалюй багаття.
    -Не користуйся відкритим вогнем (свічками, сірниками) у помешканнях, сараях, підвалах, на горищах.

    Причини виникнення пожежі
      Вогонь – друг і ворог людини. Від нас залежить, яким він буде: добрим чи злим. Коли з вогнем поводитись необережно, може статися пожежа. Під час пожежі небезпеку для життя людей становить вогонь і дим. Вогонь спричиняє опіки тіла, а від диму можна учадіти.
        Щоб запобігти пожежам, треба знати, від чого вони виникають.

    Причини пожеж можуть бути:
    -Необережність у поводженні з вогнем.
    -Пустощі дітей з вогнем, гри із запаленими предметами.
    -Порушення правил користування електроприладами.
    -Недотримання правил користування газовими плитами.
    -Неправильне користування печами.
                                       
                                        Дії під час пожежі
        У  разі виникнення пожежі негайно зали­ши місце пожежі і повідом про неї дорослих або зателефонуй за номером 101
    Повідом про місце, де сталася пожежа (ву­лицю, номери будинку і квартири), і назви своє прізвище.
    Пам'ятай! 101— номер телефону пожежної охорони.
       Найбільшою небезпекою під час пожежі є не вогонь, а отруйні гази, що утворюються
    під час горіння. Тому, опинившись у задимленому приміщені, слід  негайно подбати про захист
    органів дихання. Для цього, опустившись на підлогу, де менше диму, закрий рот і ніс тканиною.
    Якщо можливо, намочи її водою. Щоб не втратити орієнтації, вибирайся із задимленого  приміщення вздовш стіни.


    Загальні правила евакуації в разі виникнення пожежі

    1.З урахуванням обставин, що склалися, визначити найбільш  безпечні евакуаційні шляхи та виходи в безпечну зону в найкоротший час.
    2.Ліквідувати умови, що породжують паніку.
    3.Евакуацію людей слід починати з приміщення, у якому виникла пожежа, і суміжних приміщень, яким загрожує небезпека поширення вогню і продуктів горіння.
    4.Передусім слід евакуювати дітей молодшого віку, хворих і старих людей.
    5.Щільно зачинити усі вікна й двері в приміщенні, де виникла пожежа.
    6.Евакуюватися з будинку, в якому сталася пожежа, необхідно по незадимлених сходах і коридорах.
    7.Пробиратися до виходу через задимлене приміщення потрібно обережно, поповзом, бо внизу менше диму.
    8.Двері відчиняти  обережно - вогонь може вирватися назовні.
    9.Якщо спалахнув одяг, волосся, ні в якому разі не можна бігти.
    10.Якщо коридори та сходи задимлені й залишити приміщення немає можливості, слід вийти на балкон, зачинити за собою двері та покликати на допомогу.
    11.Якщо це зробити неможливо, потрібно, залишаючись у приміщені, де немає пожежі, щільно зачинити за собою двері, позатуляти щілини, підійти до вікна і покликати на допомогу.
    12.Якщо ваша квартира розташована  на верхніх поверхах будинку ви можете скористатися пожежними сходами, розташованими на балконах, або переходами між балконами.
    13.Якщо ви виносите непритомну людину, накиньте на неї мокру тканину, ковдру.
    14.Підтримуйте в себе й інших цілковите самовладання.
    15.Після евакуації з приміщення всіх людей перше завдання – заспокоїти їх, потім перевести в безпечне місце, використовуючи найкоротшу з усіх можливих доріг.

    Пам’ятай! Під час евакуації ти повинен чітко виконувати накази і розпорядження дорослих.

    Від того, наскільки швидко ти  покинеш приміщення, де виникла пожежа, залежить твоє життя!

    Скарбничка класного керівника

    Скарбничка класного керівника


    Бесіда

    «Вибір форм і методів роботи

     з учнівським колективом»


    Матеріали
    вчителя біології, екології та хімії
    класного керівника 9 класу
    Касьян О.М.



    Вступ
    Проблема колективу стала найбільш дискутивною в нашій педагогіці. Багато громадян, а іноді й професійних педагогів починають ототожнювати колектив, колективне виховання з тоталітарною системою, вважаючи, що виховання в колективі нівелює особистість, виховує людей - «гвинтиків».
    Прихильники колективного виховання наполягали на тому, що виховання в колективі є обовязковою умовою повноцінного розвитку. В колективі особистість вчиться оцінювати себе, розвиває комунікативні здібності і здобуває практику соціальних стосунків.
    У житті, як правило, істинна лежить посередині між крайніми позиціями. Справді, дати самооцінку дитина може, тільки порівнявши себе з іншими, у спільних іграх і роботі. І вчитися спілкуватися з іншими, формувати певні моральні цінності людських стосунків можна лише в колективі.
    Колектив - це соціально значима група людей, які об'єднані спільною метою, узгоджено діють у напрямку досягнення означеної мети і мають органи самоврядування. Отже, для дієвого колективу характерні взаємозалежні певні ознаки: спільна мета, колективна діяльність, наявність органів самоврядування. А.С. Макаренко наголошував: «Колектив - це соціальний живий організм, який через те і організм, що він має органи, що там є повноваження, відповідальність, співвідношення частин, взаємозалежність, а якщо нічого цього немає, то немає і колективу, а є просто юрба або зборище [11; 25].
    Виховання особистості в колективі є вираженням певних закономірностей розвитку суспільства. Лише в колективних взаєминах створюються умови для соціально-психічного розвитку особистості. Відокремлення людини від інших людей, від соціального середовища - це соціально-психічний вакуум, який стоїть на заваді розвитку окремої людини і певної спільноти взагалі.
    Українська народна педагогіка акумулювала тисячолітній досвід народу щодо місця і ролі колективу у вихованні людини. У колективі вона вбачала живильне джерело всебічного розвитку особистості і передусім соціальну силу, що забезпечує формування її моральних цінностей. У народних прислів'ях спостерігаємо думки, які підтверджують колективістську психологію українців: «Громада - великий чоловік», «Де дружно, там і хлібно», «Добре там живеться, де гуртом сіється і жнеться», «Громада - це рада, що рішила - так і буде», «У товаристві лад - усяк тому рад» та ін.
    Народна педагогіка, вбачаючи у колективі могутню силу виховного впливу на особистість, зосереджувала і увагу на тому, щоб соціальний колектив виступав джерелом всебічного розвитку кожного його члена, був надійним захисником інтересів, прав особистості. Оскільки характерними рисами менталітету українців були гуманізм, демократизм; не допускалось використання колективу в якості інструмента приниження його членів, розпалювання конфліктів між ними. Лише в тоталітарних суспільних утвореннях дбали про організацію колективів і використання їх як інструмента тиску на особистість, по давлення її «Я», нівелювання та ін. В умовах розвитку демократичного суспільства будь-які колективи мають формуватися та розвиватися на засадах гуманізму й демократизму. Поява тенденцій нехтування принципом виховання особистості в колективі є проявом нігілізму щодо закономірностей і досвіду нашого народу в царині соціального і психічного розвитку.

    субота, 17 жовтня 2015 р.

    Олімпіада з біології та екології

    Олімпіада з біології  та екології



    Завдання І етапу Всеукраїнської олімпіади з біологіїдля учнів 8-11 класів та екології для учнів 10-11 класів

    Олімпіада з хімії

    Олімпіада з хімії


    Завдання І етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії
    2015/2016 навчальний рік 7-11 класи

    Олімпіада з біології


    ЗАВДАННЯ
    І етапу Всеукраїнських олімпіад з біології для учнів 8-11 класів
    2015/2016 навчальний рік

    неділя, 4 жовтня 2015 р.

    "Квітковий вернісаж - 2015" - "Квітуча моя Україна"

    Виставка-огляд "Квітковий вернісаж" "Квітуча моя Україна"
    Щорічно в нашій школі проводиться виставка-огляд "Квітковий вернісаж" учнівських робіт. Цього року конкурс відбувся під гаслом "Квітуча моя Україна". 
    Всі учні нашої школи прийняли активну участь у конкурсі. Було багато цікавих робіт, які надихали та дивували. Діти проявили творчий та креативний підхід при створенні своїх композицій.






    Переможці конкурсу початкової школи:
    • Аранжування - Касьян Анна 2 клас, Дацишин Яна 4 клас.
    • Флористика - Костюк Олеся 1 клас, Ракобовчук Олеся 3 клас.
    • Міні-сад із сукулентів - Кіх Вікторія 2 клас, Маланяк Анна 3 клас.
    • Найкращий вирощений вазон - Ващишин Олександир 2 клас.
    • Дари України - Красько Олеся 1 клас.
    • Найкриативніша робота - Парій Анастасія 4 клас, Шмигельський Маркіян 4 клас.
    Переможці конкурсу основної школи:

    • Аранжування - Джур Христина 5 клас, Підгайна Лідія 6 клас.
    • Флористика - Голінка Оля 7 клас.
    • Міні-сад із сукулентів - колективна робота"Оазис" 5 клас, Костюк Юлія 6 клас.
    • Найкращий вирощений вазон - Горилюк Максим 7 клас.
    • Дари України - Красько Максим 7 клас.
    • Найкреативніша робота - Хмарук Наталія 8 клас.
    Переможці конкурсу старшої школи:


    • Аранжування - Касьян Софія 9 клас, Шмигельська Софія 10 клас.
    • Флористика - Мажуга Христина 9 клас, Штокалко Мирослава 10 клас.
    • Міні-сад із сукулентів - колективна робота 9 клас, Полюшинська Ірина 11 клас.
    • Кращий вирощений вазон - Полянчук Зоряна 9 клас, Грондзаль Вікторія 11 клас.
    • Дари України - Терещук Вікторія 10 клас, Войтко Ліля 11 клас.
    Всім учасникам щиро дякуємо за активну участь!


    неділя, 14 червня 2015 р.

    Захист від сонця, як захиститися від сонця

    Захист від сонця, як захиститися від сонця


    Про те, що без сонця неможливе життя на землі, ми знаємо з самого раннього дитинства. У сонячні дні поліпшується настрій і самопочуття, підвищується працездатність, активізується обмін речовин. А вже як радує гаряче літнє сонечко після довгої похмурої зими. Хочеться нескінченно довго купатися в його теплих, ласкавих променях.
    Але, чи так це безпечно? І чи не несе сонячне світло небезпеки для організму людини? Дослідження вчених однозначні - сонце стає з кожним роком все агресивніше і небезпечніше, а надмірне перебування під ультрафіолетовими променями може призвести до незворотних наслідків для людського здоров'я.
    Найпоширенішою проблемою, пов'язаною з сонцем є, звичайно ж, сонячні опіки. І сьогодні це не просто небезпека спалити верхній шар шкіри, можна також отримати і опік сітківки ока. Цікаво, що найнебезпечнішим часом є не тільки весна, але й час, коли лежить сніг. Небезпечні також і місця з великою кількістю відображають поверхонь, наприклад, морське узбережжя, адже і вода, і білий пісок будуть відображати яскраве сонце, представляючи небезпеку для очей.
    Крім того, сонце небезпечно влітку можливістю перегріву, а також сонячного удару. І коли настане сезон відпусток, кожному потрібно чітко пам'ятати, що лікарі настійно рекомендують відмовитися від перебування на відкритому сонці з 12 до 15 години дня, адже саме в цей час сонячна радіація вважається найнебезпечнішою.

    ЗАХИСТ ВІД СОНЦЯ ОЧЕЙ

    Захистити очі від шкідливого впливу сонця просто, достатньо придбати сонцезахисні окуляри. Сучасні якісні пластикові окуляри також добре захищають очі від агресивного впливу сонця, як і скляні. Але якщо ваші пластикові окуляри все ж виявилися неякісними і ви відчуваєте в них дискомфорт, то краще зніміть їх зовсім. Краще придбати зморшки навколо очей, ніж втратити зір.
    Першими ознаками опіку сітківки ока або як ще називають цю проблему «сніжної сліпоти», є різь в очах, зниження якості видимості, а також виражений дискомфорт очей. Якщо симптоми не проходять і після того, як ви пішли з вулиці, то потрібно звернутися до лікаря.
    З подібними проблемами можуть зіткнутися і ті, хто носить незатемнені звичайні пластикові окуляри, так як вони можуть пропускати ультрафіолет. Тому надягати їх при яскравому сонячному світлі потрібно тільки в разі потреби.


    ЗАХИСТ ВІД СОНЦЯ ШКІРИ

    Сучасна індустрія косметики пропонує величезну безліч різноманітних засобів, що включають в себе захисні UV-фільтри. На такій косметиці зазвичай вказується коефіцієнт їх захисту, і чим менше цифра, тим нижче ступінь захисту.
    Проте в спекотний полудень навіть такого засобу може бути недостатньо, тому краще скористатися рекомендаціями лікарів і уникати попадання під прямі сонячні промені в полуденний час.
    Багато виробників сьогодні радять перед початком курортного сезону «підфарбує» шкіру за допомогою автозагара, однак ця процедура буде тільки косметичної і допоможе комфортно почувати себе на пляжі, не захищаючи від шкідливого впливу сонця. І якщо опіку вам все ж вдалося уникнути, тривало перебувала на сонці шкіра обов'язково постраждає від осушення, а значить, потребуватиме додаткових зволожуючих засобах, якими варто запастися заздалегідь.

    СПОСОБИ ЗАХИСТУ ВІД СОНЦЯ

    Навесні бережіть не тільки і не стільки відвиклі від сонця шкіру, але й очі. Коли стане тепліше, віддайте перевагу світлим просторим одяг, що закриває основну частину шкірних покривів. Бережіть і голову від перегріву, особливо на пляжі нагоді крислатий капелюх.
    Не засмагати опівдні! А дітям найкраще відпочивати на березі водойми під пологом дерев. У подорожуючих на автомобілі є можливість захопити з собою тент з природних матеріалів, під яким у разі потреби легко сховатися від палючих променів сонця.
    Після купання потрібно обов'язково витиратися рушником, так як краплі води, що залишилися на тілі, як мініатюрні лінзи можуть спровокувати опік. Крім того, збираючись на пляж потрібно максимально відмовитися від косметики, так як вона може призвести до несподіваних шкірних реакцій.
    Сучасні медики настійно рекомендують нам змінити ритм життя, хоча б під час літніх відпусток. Для цього чудово підійде раніше пробудження і сієста - денний відпочинок, але не під сонцем на пляжі, а в тіні або в добре провітрюваному приміщенні.


    ПРАВИЛЬНЕ ХАРЧУВАННЯ

    Як зазвичай з приходом тепла ми починаємо вживати більшу кількість рідини, і це скоєно природно. Але, в більшості своїй ця рідина - це солодкі газовані води і соки, що містять велику кількість вуглеводів. Влітку ж слід знизити загальну калорійність продуктів, віддаючи перевагу чистої питної води і рибі, відмовляючись від жирного м'яса.

    ЯКЩО ТРАПИЛАСЯ ЕКСТРЕНА СИТУАЦІЯ

    Зазвичай такі ситуації трапляються саме тоді, коли ми до них зовсім не готові. Приміром, далеко від цивілізації заглохла машина або екскурсійний автобус. А навіть всього годинна прогулянка по розпеченому узбережжю, може не тільки зіпсувати довгоочікуваний відпочинок, а й плачевно позначитися на здоров'ї, особливо дітей.
    Ідеальним рішенням буде розташуватися в тіні автобуса, але якщо вам все ж безпечніше залишатися в машині, то вікна з сонячної сторони потрібно обов'язково завісити. Ідеальним матеріалом буде спеціальна металізована плівка, якою потрібно запастися заздалегідь, але і будь-яка світла тканина підійде. Перебуваючи в машині, двері потрібно тримати відкритими.
    Коли, залишатися в транспорті немає сенсу і треба йти, то вірним рішенням буде звичайний парасольку, причому не світлий дамський, а щільний парасольку від дощу, тому що чим щільніше буде тканина, тим краще. Якщо парасольки з собою не виявилося, постарайтеся зробити його подобу з навколишніх предметів і одягу, щоб захистити себе від сонячного удару.
    У будь-яку подорож із собою обов'язково потрібно взяти запас води. Важливо, щоб це були не соки або солодка кола, а просто вода. Пам'ятайте, що занадто холодні рідини в спеку протипоказані, вода не повинна бути крижаною.
    Іншою неприємністю можуть стати несподівано зламалися окуляри, звичайно, краще всього відразу ж придбати нові, але якщо це неможливо, і вам належить довга прогулянка під відкритим сонцем, то захистіть очі полями капелюха або підіть прикладу древніх людей, які робили кістяні окуляри, прорізаючи в них вузькі щілини. Сучасному людині, що потрапила в складну ситуацію, подібним матеріалом може послужити щільний картон, в якому потрібно зробити вузькі прорізи для очей.
    Але найголовніше, в екстреній ситуації не розгубитися і не почати панікувати. Не потрібно діяти поодинці, коли є можливість приєднатися до групи людей. Також важливо враховувати, що дитячий організм набагато менш витривалий, ніж організм дорослої і тому більш чутливий до несприятливого впливу навколишнього середовища.
    Надмірне перебування на сонці небезпечно, тому бережіть себе і своїх близьких від його шкідливого впливу і пам'ятайте, що все добре в міру.

    До уваги батьків та учнів!

    Техніка безпеки

    БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПІД ЧАС НАВЧАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ ТА ЛІТНІХ КАНІКУЛ

    1. Загальні положення

    1.1.Інструкція з безпеки учнів під час навчальної практики та літ­ніх канікул поширюється на всіх учасників навчально-виховного процесу під час перебування учнів школи на літніх канікулах та навчальній практиці.
    1.2.Інструкція розроблена відповідно до «Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.11.2006 р. № 782, «Правил дорожнього руху України», затвер­дженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 р. № 1306, «Правил пожежної безпеки для закладів, установ і орга­нізацій системи освіти України», затвердженого наказом Мініс­терства освіти і науки України, Міністерства Внутрішніх справ України, Головного управління державної пожежної охорони від 30.09.1998 р. № 348/70.
    1.3.Усі учасники навчально-виховного процесу повинні знати правила надання першої (долікарської) допомоги при характерних ушко­дженнях, мати необхідні знання і навички користування медика­ментами.

    2. Вимоги безпеки життєдіяльності учнів під час навчальної практики та літніх канікул

    2.1. Вимоги безпеки життєдіяльності учнів школи перед початком
    навчальної практики та літніх канікул.
    2.1.1.Перед початком навчальної практики та літніх канікул чітко визначити терміни початку та закінчення канікул, навчальної практики.
    2.1.2.У разі продовження канікул телефонувати в останній день визначе- них термінів до приймальної школи за тел.9-91-68 або класному керів- нику для визначення нового терміну канікул, навчальної практики.
    2.1.3.Ознайомитись із планом проведення навчальної практики, канікул у класі, школі , брати активну участь у запланова­них заходах.
    2.1.4.У разі неможливості з поважних причин або за сімейни­ми обставинами взяти участь у запланованих заходах під час канікул, навчальної практики або вчасно приступити до навчальних занять після канікул, учні мають завчасно попередити класного керівника, надавши заяву від батьків чи медичну довідку, підтверджуючи обґрунтованість причини, вирішення питання перенесення навчальної прак­тики на серпень.
    2.2.Вимоги безпеки життєдіяльності учнів школи під час літніх ка-­
    нікул та навчальної практики.
    2.2.1. Під час канікул, перебуваючи на ву­лиці і ставши учасником
    дорожньо-транспортного руху, чітко виконувати правила:
    * рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках, тримаючись правого боку;
    * за межами населених пунктів, рухаю­чись узбіччям чи краєм проїзної час­тини, йти назустріч руху транспортних засобів;
    * переходити проїзну частину тільки у місцях пішохідних переходів, у тому числі підземних і надземних, а в разі їх відсутності — на перехрестях по лі­ніях тротуарів або узбіч;
    * у місцях, де рух регулюється, керува­тися тільки сигналами регулювальника . чи світлофора;
    * виходити на проїзну частину з-за тран­спортних засобів, впевнившись у від­сутності інших транспортних засобів, що наближаються;
    * чекати транспортний засіб тільки на посадкових майданчиках (зупин­ках), тротуарах, узбіччях, не створю­ючи перешкод для дорожнього руху;
    * на трамвайних зупинках, не обладна­них посадковими майданчиками, до­зволяється виходити на проїзну части­ну лише з боку дверей і тільки після зупинки трамвая;
    * у разі наближення транспортного засо­бу з увімкненим проблисковим маяч­ком червоного або синього кольору чи спеціальним звуковим сигналом треба утриматися від переходу проїзної час­тини або негайно залишити її;
    * категорично забороняється вибігати на проїзну частину, влаштовувати ігри на проїзній частині або поблизу неї, переходити проїзну частину поза пі­шохідним переходом, встановленими місцями;
    * по проїзній частині на велосипеді ру­хатися дозволяється тільки дітям, які досягли 16 років; мопеди й велосипе­ди мають бути обладнанні звуковим сигналом і світлоповертачами: спе­реду — білого кольору, по боках — помаранчевого, ззаду — червоного; на голові у водія має бути захисний шолом;
    * водіям мопедів і велосипедів заборо­няється: керувати транспортом з не­справним гальмом, звуковим сигналом, у темну пору доби; рухатися по автомагістралях, коли є поряд велосипедна доріжка; рухатися по тротуарах і пі­шохідних доріжках; їздити, не трима­ючись за руль, та знімати ноги з педа­лей; перевозити пасажирів; буксирува­ти інші транспортні засоби; на інших засобах для катання (скейт-борд, самокат, ролики тощо) обирати місце на дитячих майданчиках тощо, на проїзну частину виїжджати забо­ронено;
    * учні школи повинні виконувати за­значені правила, а також інші Прави­ла дорожнього руху України, про які дізналися на уроках ОБЖ, виховних годинах, предметних уроках, в інших навчальних спеціалізованих установах;
    * перебувати поблизу залізничних колій дітям без супроводу дорослих заборо­нено;
    * учні школи, користуючись транспорт­ним засобом, повинні сидіти або сто­яти тільки в призначених для цього місцях, тримаючись за поручень або інше пристосування.
    2.2.2. Під час канікул, перебуваючи вдома, на вулиці, в спеціалізованих установах, приміщеннях, транспорті учні школи повинні чітко виконувати правила по­жежної безпеки:
    * забороняється брати з собою вогнене­безпечні предмети, які можуть спри­чинити пожежу (запальнички, сірники, петарди, бенгальські вогні, феєрверки, сигарети, легкозаймисті речовини, вог­непальну рідину тощо);
    * користуватися газовою плитою дозво­ляється вдома, тільки із спеціалізова­ним електричним приладом для вми­кання, під наглядом дорослих;
    * забороняється використовувати вікон­ниці на вікна для затемнення примі­щень і застосовувати горючі матеріали;зберігати бензин, газ та інші легкозай­мисті горючі рідини, приносити їх до приміщення;
    * забороняється застосовувати предме­ти оформлення приміщень, декорації та сценічне обладнання, виготовлене із займистих синтетичних матеріалів, штучних тканин і волокон (пінопласту, поролону, полівінілу тощо);
    * забороняється застосовувати відкритий вогонь ( факели, свічки, феєрверки, бенгальські вогні тощо), використовувати хлопавки, застосовувати дугові прожектори, влаштовувати світло­ві ефекти із застосуванням хімічних та інших речовин, які можуть викли­кати загоряння; установлювати стільці, крісла та інші, конструкції, які викона­но з пластмас і легкозаймистих матері­алів, а також захаращувати предмета­ми проходи та аварійні виходи;
    * у жодному разі не брати на вулиці чи в іншому місці незнайомі чи чужі предмети, які носять характер побу­тової техніки, не вмикати їх у розетку вдома чи в інших приміщеннях — усе це може призвести до вибуху та над­звичайної ситуації;
    *не наближатися до електроприладів, музичної апаратури, які живляться струмом. Користуватись електропри­ладами тільки в присутності батьків, сухими руками. У разі виявлення обі­рваних проводів, неізольованої про­водки, її іскріння, негайно повідомити дорослих;
    *не скупчуватися біля проходів у гро­мадських установах, входах та виходах, у приміщеннях вестибюлю;
    * беручи участь у масових заходах, не кричати, не свистіти, не бігати, не
    стрибати, не створювати травмонебезпечних ситуацій у приміщенні, ви­конувати правила пожежної безпеки;
    * у разі пожежної небезпеки: наявності вогню, іскріння, диму,— негайно ви­йти на повітря (за двері, на балкон) і покликати на допомогу. Викликати службу пожежної охорони за номе­ром 101, назвавши своє ім'я, прізвище, свій номер телефону, коротко описав­ши ситуацію: наявність вогню, диму, кількість людей у приміщенні;
    * при появі запаху газу в квартирі, при­міщенні в жодному разі не вмикати електроприлади, не користуватися ста­ціонарним чи мобільним телефоном, відчинити вікна, двері, перевірити приміщення, вимкнути газову плиту, якщо вона була включена й вийти з приміщення; покликати на допомогу дорослих, негайно повідомити в газо­ву службу за номером 104 чи 101 — пожежну охорону; назвавши своє ім'я, прізвище, свій номер телефону, корот­ко описавши ситуацію.
    2.2.3. Під час канікул, перебуваючи вдома, на вулиці, в спеціалізованих устано­вах, громадських місцях, приміщеннях, транспорті тощо, учні школи повинні чітко виконувати правила з поперед­ження нещасних випадків, травмуван­ня, отруєння тощо:
    * під час канікул забороняється набли­жатися до водоймищ й перебувати біля них без супроводу дорослих для запобігання утоплення. Відпочиваю­чи в прибережній зоні, виконувати правила безпечної поведінки на воді: не запливати за огороджувальні буї, не підпливати до моторних човнів, ві­трильників, веслових човнів та інших плавзасобів; не залізати на технічні та попереджувальні знаки, буї та ін­ші предмети; не використовувати ря­тувальні засоби і спорядження не за призначенням; не стрибати у воду зі споруд, у не пристосованих для цього місцях, де не відомі глибина та стан дна; не організовувати у воді ігри, пов'язані з пірнанням і захватом тих, хто купається; не стрибати у воду з човнів, катерів, вітрильників та ін­ших плавзасобів; не користуватися для плавання дошками, камерами від волейбольних м'ячів, рятувальними кругами, надувними матрацами (осо­бливо у штормову погоду); не купати­ся біля причалів; не купатися у вечір­ній час, особливо після заходу сонця; не стрибати у воду в незнайомих міс­цях; не купатися біля обривів, вкритих рослинністю берегів; не засмічувати воду та узбережжя. Забороняється ку­пання в затоплених кар'єрах, каналах, озерах, пожежних водоймах, ставках, морських акваторіях та інших водо­ймах, які не мають обладнаних сезон­ними рятувальними постами пляжів, не зареєстровані місцевою владою як місця масового відпочинку. Під час купання не слід робити зайвих рухів, пірнати, тримати свої м'язи в постій­ній напрузі, порушувати ритм дихан­ня, перевтомлювати себе, не потрібно брати участь у великих запливах без необхідних тренувань і дозволу лікаря. Не можна заходити у воду спітнілим або після жвавих ігор, прийому со­нячних ванн. Як тільки ви починаєте замерзати у воді, треба негайно ви­йти, енергійно розтертися рушником і швидко одягнутися. Категорично за­бороняється заходити у воду у разі поганого самопочуття;
    * категорично забороняється наближа­тися й перебувати біля будівельних майданчиків, кар'єрів, покинутих напівзруйнованих будівель для запобі­гання обрушень будівельних матеріа­лів й попередження травм і загибелі;
    *категорично забороняється вживати алкоголь, наркотичні засоби, тютюнові вироби, стимулятори;
    * категорично забороняється вживати в їжу гриби;
    * категорично забороняється брати в ру­ки, нюхати, їсти незнайомі дикі росли­ни чи паростки квітів, кущів, дерев — це може призвести до отруєння;
    * пересуватися обережно, спокійно. Бе­ручи участь в іграх, не створювати ха­отичний рух, не штовхатись, не крича­ти. На вулиці бути обережним, диви­тися під ноги, щоб не впасти в яму чи відкритий каналізаційний люк;
    * не підходити на вулиці до обірваних, обвислих проводів або проводів, які стирчать, особливо якщо від них іде гудіння: проводи можуть бути ще під­живлені електрострумом;
    * не підходити до щитових, не залазити на стовпи з високовольтними прово­дами: можна отримати удар електро­струмом від високовольтних живлень за 5 метрів;
    * бути обережним на дитячих майдан­чиках, у парках відпочинку: спочатку переконатись, що гойдалки чи атракці­они, турніки, прилади справні, сильно не розгойдуватись й не розкачувати інших, щоб не призвести до травму­вання, падіння;
    * не виходити на дах багатоповерхівки для попередження падіння з висоти;
    * не підходити до відкритих вікон, ми­ти вікна тільки в присутності дорос­лих, не нахилятись на перила, парапе­ти сходинок для запобігання падіння з висоти;
    * не спускатись у підвали будинків чи інші підземні ходи, катакомби, бомбо­сховища: там може бути отруйний газ;
    * не контактувати з незнайомими тва­ринами для запобігання укусів хворих на сказ тварин;
    * застосовувати всі знання й правила, отримані на уроках ОБЖ, виховних годинах, навчальних уроках.
    2.2.4. Під час канікул учні школи повинні виконувати правила безпеки життєдіяльності під час самостійного перебу­вання вдома, на вулиці, у громадських місцях, у друзів, на молодіжних дис­котеках, у замкнутому просторі при­міщень із чужими людьми, правил попередження правопорушень та на­сильства над дітьми:
    * не розмовляти й не контактувати з не­знайомцями, особливо — не передава­ти їм цінні речі, ключі від дому, навіть якщо вони назвалися представниками правоохоронних органів, слід одразу ж кликати на допомогу та швидко йти до людей;
    * не підходити й не сідати в автомобілі з незнайомцями, навіть якщо питають, як проїхати: слід сказати, що не зна­єте, і йти далі;
    * забороняється перебувати без супро­воду дорослих на вулиці дітям до 10 років після 20.00, до 14 років після 21.00, до 18 років після 22.00; у темну пору сезону — після настання темряви;
    * діти мають право не відчиняти дверей дому навіть представникам правоохо­ронних органів. Якщо незнайомець питає, чи скоро прийдуть батьки, слід повідомити, що скоро (вони в сусідів), а в цей час зателефонувати батькам;
    * триматись далі від тих, хто влашто­вує бійки, не втручатись у суперечки дорослих і не провокувати словами, діями агресивну поведінку, яка може призвести до бійки або травми;
    * не заходити в під'їзд, у ліфт із не­знайомими людьми; у разі підозрілих дій незнайомця відносно вас одразу кликати на допомогу. Бути уважними, оглядатися й перевіряти, чи не йде за вами хтось у провулках, підземних переходах, між будинками й тунелями. Якщо іде, зупинитися й відійти убік, щоб людина пройшла повз;
    * завчасно просити батьків зустріти вас після заходів (дискотеки тощо); керу­ватись загальними правилами етикету й нормами поведінки, не провокува­ти оточуючих на агресивну поведінку рухами й словами. У разі небезпечної ситуації звертатись до служби охоро­ни закладу, викликати міліцію за но­мером 102, зателефонувати батькам;
    * не вчиняти дії, які можуть призвести до правопорушень. Неповнолітніми, за Кримінальним кодексом, вважають­ся особи віком до 18 років. За злочини, вчинені після настання 14-річного віку, неповнолітні підлягають кримі­нальній відповідальності; позбавлення волі неповнолітньому може бути при­значене строком не більше 10 років; найбільш суворим примусовим захо­дом виховного характеру є направлення до спеціальних навчально-виховних установ, яке здійснюється примусово, незалежно від бажання неповнолітньо­го чи його батьків;
    * батьки неповнолітніх, що не займають­ся вихованням своїх дітей, підлягають адміністративному штрафу в розмірах, передбачених відповідною статтею Кримінального кодексу України;
    * всеукраїнські гарячі лінії підтримки дітей та молоді України: «Телефон до­віри» — 800-500-21-80; національна гаряча лінія з питань попередження насильства над дітьми та захисту прав дітей — 500-500-33-50 (у межах Украї­ни дзвінки безкоштовні).
    2.2.5. Під час канікул учні школи повинні виконувати правила щодо запобігання захворювань на грип, інфекційні, киш­кові захворювання, педикульоз тощо: при нездужанні не виходити з дому, негайно викликати лікаря — не зара­жати інших людей;
    * хворому виділити окреме ліжко, по­суд, білизну;
    * приміщення провітрювати постійно;
    * у разі контакту із хворим одягати мар­леву маску;
    * хворому дотримуватися постільного режиму;
    * вживати заходів профілактики: їсти мед, малину, цибулю, часник; чітко до­тримуватися рекомендацій лікаря;
    * постійно мити руки з милом перед їжею;
    * не їсти брудних овочів і фруктів, ре­тельно їх мити, обдавати окропом;
    * для запобігання захворювань на педи­кульоз регулярно мити голову; довге волосся в дівчат має бути зібране в за­чіску, не користуватися засобами осо­бистої гігієни (розчіскою) інших осіб, а також не передавати іншим свої за­соби гігієни. Не міряти й не носити чужий одяг, головні убори, не переда­вати свій одяг іншим;
    * не вживати самостійно медикаментів, препаратів, не рекомендованих ліка­рем;
    * у разі поганого самопочуття за відсут­ності поряд дорослих викликати швид­ку медичну допомогу за номером 103, описавши свій стан, назвавши номер свого телефону, домашню адресу, пріз­вище, ім'я; зателефонувати батькам.

    3. Вимоги безпеки життєдіяльності учнів у разі виникнення надзвичайної або аварійної ситуації

    3.1.Не панікувати, не кричати, не метушитись, чітко й спокійно виконувати команди дорослих, які перебувають поряд.
    3.2.Зателефонувати батькам, коротко описати ситуацію, повідомити про місце свого перебування.
    3.3.У разі, якщо ситуація вийшла з-під контролю дорослих, зателефонувати в служби екстреної допомоги за номерами
    * 101 — пожежна охорона;
    * 102 — міліція;
    * 103 — швидка медична допомога;
    * 104 — газова служба.
    Коротко описати ситуацію, назвати адресу, де склалася надзвичайна ситуація, назвати своє прізвище, ім'я, номер свого телефону.
    3.4.3а можливості покинути територію аварійної небезпеки.

    неділя, 15 березня 2015 р.

    З досвіду роботи. Використання ІКТ на уроках біології.

    З досвіду роботи

    Використання ІКТ на уроках біології

    Всьому, що необхідно знати, навчити не можна, вчитель може зробити тільки одне — вказати дорогу.
       Річард Олдінгтон
                                                                  
            
             Інформаційно- комунікативні технології  стрімко увійшли в різноманітні сфери нашої повсякденної діяльності, тому важливим завданням перед вчителем постало широке їх впровадження  в процесі освітньої діяльності.
            Біологія – це наука про життя у всіх його проявах, а саме: рослини, гриби, віруси, тварини. Тому біологія є одним з тих навчальних предметів, що дає насичений та багатий  матеріал для відпрацювання різноманітних методів і прийомів роботи з інформацією. А саме застосування інформаційно- комунікативних технологій дозволяє швидко опрацювати інформацію у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між об'єктами та явищами, будовою та функціями.
             Ці технології  сприяють  розвитку самостійності і творчих здібностей учнів, спеціальної або загальної обдарованості, здійснення диференціації й індивідуалізації навчання, посилює міжпредметні зв'язки, дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. А це дозволяє краще зрозуміти поняття, сформувати практичні вміння та навички.
               До сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання відносяться:
                                       -  Інтернет-технології,
                                       - мультимедійні програмні засоби,
                                       - офісне та спеціалізоване програмне забезпечення,
                                       - електронні посібники та підручники,
                                       - системи дистанційного навчання (системи комп'ютерного супроводу
                                         навчання), тощо.    
              На сьогодні ринок навчального програмного забезпечення України пропонує великий перелік програмних засобів різноманітного призначення, але всі вони практично не адаптовані до використання в умовах школи, бо, як правило, російськомовні не відповідають чинній програмі як за обсягом, так і за структурою, тобто більшість цих програм за дидактичним призначенням є допоміжним та ілюстративним джерелом знань.
         Проаналізувавши всі позитивні та негативні сторони існуючих програмних продуктів з біології використання інформаційних технологій може відбуватися різними способами, відповідно до потреб конкретного уроку. В своїй роботі я використовую інформаційно- комунікативні технології за такими напрямками:
            - демонстрація  об’єктів, процесів та явищ;
            - лабораторні та   практичні роботи;
            - створення і показ презентацій;
            - демонстрація   статичних і  динамічних моделей;
            - контроль знань;
            - джерело  інформації (Інтернет, бази даних)
            - підготовка до олімпіад;
            - проектна діяльність, тощо 
         Зрозуміло, що уроки з використанням комунікативних технологій потребують великої підготовки. Учитель повинен уміти користуватися різноманітними програмами графічними, flash-анімації, веб - редактором, програмами для створення презентацій, програмами для роботи з аудіо та відео. Усе залежить від того, в якому вигляді ви вирішили подати інформацію.
          Готуючись до уроків біології,  використовую матеріали, опубліковані в мережі інтернет, публікую свої та дитячі роботи,  в основному  на своєму блозі та сайті.
        Використовую такі програмові засоби:
    -          «Віртуальна біологічна лабораторія» 10-11 клас (містить повний курс лабораторних та практичних робіт, теоретичний матеріал, динамічні схеми та моделі);
    - «Віртуальна лабораторія» Біологія людини 8-9 клас;
                           - «Транспорті системи» 7 та 8 клас;
                          - Шкільні тести з біології 10-11 клас
    Актуальність використання цих технологій обумовлена тим, що в них закладені великі можливості для навчання на якісно новому рівні. Проте, звичайно, комп'ютер не може повністю замінити вчителя. По-перше, саме вчитель має можливість зацікавити учнів, викликати допитливість, завоювати їх довіру; по-друге, він може спрямувати їх увагу на ті або інші важливі аспекти предмета, який вивчається; по-третє, відзначити їх старанність та знайти шляхи спонукання до навчання. Таку роль вчителя ПК ніколи не зможе взяти на себе. Отже, вчитель повинен визначити місце та роль інформаційно-комунікаційних технологій у своїй професійній діяльності.